Op jezelf wonen

Yes! Het is gelukt om een fijne plek voor jezelf te vinden. Fantastisch! Of je nu een kamer, studio of appartement hebt bemachtigd, het is belangrijk om je zaken goed geregeld te hebben. Hoe begin je? En vooral, waar? Met dit stappenplan helpen we je.

Stap 1: Inschrijven bij de gemeente.
Als je gaat verhuizen binnen of naar een andere gemeente, dan moet jij je met je nieuwe adres bij de gemeente inschrijven. Gelukkig kan dit als je in Enschede of Hengelo gaat wonen digitaal met je DigiD. Vanaf vier weken voor je geplande verhuizing tot 5 dagen na je verhuizing kun je de nieuwe adresgegevens doorgeven aan de gemeente.

Stap 2: Gas, water, elektra
Als je fijne woonruimte hebt gevonden, wil je er ook graag warm bij zitten. Hiervoor heb je gas, water, licht en eigenlijk ook internet en/of televisie nodig.

Stap 3: Afval
Misschien vraag je het je tijdens het klussen al af, misschien ook pas als je er net in je nieuwe kamer of woning zit: Waar moet jij je afval eigenlijk naartoe brengen? Lees hier waar jij je afval kan laten.

Stap 4: Inkomsten
Als je op jezelf woont is het fijn als je goed inzicht hebt in je inkomst én je uitgaven. Zo voorkom je dat je aan het eind van het geld een stukje maand over hebt. Check voor jezelf of jij gebruik kunt maken van één van de volgende inkomsten:

  • Als je studeert aan een mbo, hbo of universiteit is de kans heel groot dat je in aanmerking komt voor studiefinanciering. Studiefinanciering bestaat uit verschillende onderdelen.  
  • Werk of uitkering
  • Huurtoeslag
  • Zorgtoeslag

Stap 5: Uitgaven
Als je studeert of net werkt en je gaat op jezelf wonen kan het lastig zijn om te bepalen hoeveel geld je eigenlijk nodig hebt voor een telefoon, boodschappen of vrijetijdsbesteding. In Nederland kun je voor deze informatie terecht bij het Nibud. Over de uitgaven gerelateerd aan wonen vertellen we je hier meer.

  • Kale huur en servicekosten
  • Gas, water, licht, internet en/of tv
  • Gemeentelijke belastingen
  • Verzekeringen: Inboedel, WA, zorgverzekering